تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:شهر,تاریخ,شوشتر,نادرشاه, | 16:13 | نویسنده : ایمان

 

محمود بود. پس از کشته شدن محمود و به سلطنت رسیدن اشرف، محمد خان از سوی اشرف به ایلچیگری دربار عثمانی مأمور گردید.  از این سفارت نتیجه ای عاید نگردید و محمد خان مجبور به مراجعه به ایران شد و چون در بازگشت حکومت افغانها رو به زوال نهاده بود؛ وی جانب نادر را گرفته و به خدمت او رسید،  و نامه دربار عثمانی و هدایایی که از آنجا برای اشراف آورده بود، تقدیم نادر کرد؛ و ضمن گزارش مأموریت خود، خواستار پیوستن به نیروهای او گردید. نادر نیز تقاضای او را پذیرفت و ضمن اضهار ملاطفت، وی را به حکمرانی کهگیلویه منصوب کرد.

نادر در سال 1144هـ . ق با عثمانیان به نبرد پرداخت، لیکن در نزدیکی کرکوک شکست سختی از آنان خورد و عدة کثیری از لشکریان وی به هلاکت رسیدند و بازمانده لشکریان نیز فرار نموده و به همدان عقب نشینی کردند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:شوشتر,شهر,جنگ,فتح,تاریخ,صفویه, | 14:59 | نویسنده : ایمان

 

چنانکه در مبحث قبلی گفته شد شاه اسماعیل اول در ادامة فتوحات خود، در سال 914هـ. ق 1508م جهت براندازی مشعشعیان، عازم خوزستان گردید و آن خاندان را سرکوب کرد و منقاد خویش ساخت. از این پس بود که بخش غربی خوزستان را که در دست مشعشعیان قرار داشت، «عربستان» نامیدند،  تا از بخش شرقی آن که شامل، شوشتر و رامهرمز و در دست گماشتگان صفوی قرار گرفته بود، باز شناخته شود.  شایان ذکر است که در دوران صفویه قسمت شرقی خوزستان به مرکزیت شوشتر بیشتر حرف شنوی از حکومت مرکزی داشت. لذا بهمین سبب بود که گهگاهی این قسمت توسط ساکنین بخش غربی به مرکزیت هویزه که عرب نژاد بودند، مورد تاخت و تاز و تاراج قرار می گرفت.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 12:41 | نویسنده : ایمان
در سال 1042هـ. ق واخشتوخان نامی، از دربار شاه صفی به حکمرانی شوشتر فرستاده شد. حکومت وی به مدت 37 سال دوام یافت و چون در سال 1078هـ. ق وفات یافت. یکی از پسرانش جانشین او گردید و پس از وی سالیان درازی حکومت شوشتر در خاندان وی بصورت موروثی باقی ماند.

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 12:39 | نویسنده : ایمان
تیمور در سال 736 ه. ق در یکی از روستاهای شهرکش از توابع ترکستان در جنوب سمرقند متولد شد. وی نسب خویش را به چنگیز خان مغول رسانیده و نسب نامه او که به گواهی بسیاری از منابع تاریخی جعلی است، بر روی سنگ قبرش در سمرقند حک شده است. تیمور توانست دامنه فتوحات خود را در شرق و غرب گسترش دهد و با استفاده از اوضاع ملوک الطوایفی و هرج و مرج داخلی ایران، در سال 781 ه.ق با سپاه بزرگی به خراسان یورش برده و آنجا را به تصرف خود در آورد. تیمور گورکانی در یورشهای خود به ایران، توانست: خراسان، اصفهان، فارس، بوشهر، خوزستان، آذربایجان و عراق عجم و عرب را تصرف کند و در مدت پانزده سال بر سراسر ایران مسلط شود، و مانند چنگیز خان به قتل و غارت بپردازد. تیمور در یورش پنج ساله ( 798 – 794 ه. ق ) خود به ایران، موفق به فتح خوزستان و خصوصا تصرف شوشتر گردید. بطوریکه نظام الدین شامی می گوید : «تیمور چون تصمیم به حرکت به طرف شوشتر گرفت، دستور داد که امیر زاده عمر شیخ لشکریان را فراهم نموده و متوجه آن دیار گردد. چون آوازه حرکت تیمور به طرف شوشتر شنیده شد، هیچکدام از مخالفان در شهر باقی نماند.» با ورود تیمور به خوزستان نماینده شاه منصور مظفری مقاوتی نکرد و از شوشتر گریخت و سنگر خوزستان بدون هیچ مقاومتی فرو ریخت. چون تیمور شوشتر را فتح کرد، لشکریان وی، شهر و حوالی آن را غارت کردند و غنایم بسیاری بدست آوردند. پس از فتح شوشتر عمر شیخ به جانب هویزه حرکت کرد و آنجا نیز تسخیر گردید. در این هنگام ٌٌ امیر سونجک –یکی از فرماندهان– خبر حرکت تیمور را به سوی شیراز به امیرزاده ابلاغ کرد، سپس عمر شیخ نیز در شیراز به تیمور ملحق شد. محمود کتبی درباره فتح شوشتر توسط لشکریان تیمور می گوید: «چون رایات همایون به در شوشتر رسید، اکابر و مشایخ و صدور و اصول آن دیار به شرف عتبی بوسی مشرف شدند و تمام آن مملکت مستخلص گشت. خواجه مسعود را با قریب یک هزار سوار و پیاده در شوشتر گذاشت… و به طرف شیراز نهضت فرمود.» پس از آنکه شوشتر، به دست سپاهیان تیمور فتح شد. این شهر، تا سال 820 ه.ق در دست تیموریان باقی ماند.

تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:آبشارها,شوشتر,عکس,مسجدجامع,آثارباستانی, | 12:31 | نویسنده : ایمان

 

 

 

 



به استناد منابع تاریخی، شاهرخ میرزا پسر تیمور لنگ، حکومت فارس و خوزستان را به نواده خود عبد الله سلطان، بخشید و او نیز پس از دریافت منصب حکومت، در شیراز اقامت گزیده و ایالت خوزستان را به شیخ ابوالخیر جزری سپرد. شیخ ابوالخیر نیز شوشتر را مرکز حکومت خویش قرار داده و ولایت هویزه و نواحی اطراف آن را به پسر خود شیخ جلال محول نمود. در ایام مورد بحث، فتنه سید محمد مشعشع آغاز و دامنه آن بسیاری از مناطق خوزستان را فرا گرفته بود. در این باره می نویسند، سید محمد چون به سن هفده سالگی رسید، از پدر خود سید فلاح دستور گرفت که از واسط که زادگاه او بود به حله رفته در مدرسه احمد بن فهد به درس بپردازد. در آن زمان مذهب شیعه رواج بسیار گرفته و روز به روز به رونق آن افزوده می شد. سید محمد سالها در مدرسه شیخ احمد می زیست و برخی نوشته اند که شیخ، مادر سید را به زنی گرفته بود. در این میان گاهی سید محمد اظهار می کرد که من مهدی موعودم و ظهور خواهم کرد. این سخنان چون به گوش سید احمد رسید بر سید محمد بر آشفت و او را نکوهش کرد، ولی سید دنبال کار خود را گرفت و در مسجد آدینه کوفه یک سال به اعتکاف نشسته، همیشه گریه می کرد. وقتی علت این امر سؤال می شد پاسخ می داد : برآن کسانی می گریم که به دست من کشته خواهند شد.

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:شوشتر,آثار باستانی,عکس,تصویر, | 12:6 | نویسنده : ایمان

abshar 2009آستان متبرکه امامزاده عبدالله شوشتر

بند شادروان

آبشارای شوشتر در یک نگاه

Traditional water mill

 



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 11:40 | نویسنده : ایمان
عباسیان اگر چه توانستند با دادن شعارها و وعده های خوشایند کننده به جلب حمایت ایرانیان و گروه های مخالف امویان بپردازند، اما دیری نپائید که بسیاری از همان مخالفان استیلای اموی علم طغیان را در مقابل عباسیان نیز برافراشته و تقاضای آنچه را کردند که عباسیان دائما در جریان نهضت خود وعده داده، ولی پس از پیروزی فراموش کرده بودند. در دوران عباسیان آزاد مردی از ایران به نام یعقوب لیث -یک ایرانی وطن خواه- علم استقلال بر افراشت و نخستین دولت مستقل ایرانی را پایه گذاری و خوزستان را نیز به کانون آزادی خواهان ایران تبدیل کرد. یعقوب در پاسخ فرستادة خلیفه که حکومت خراسان و فارس را به وی پیشنهاد کرده بود، گفت: تا دولت تو و خاندانت را بر نیندازم از پای ننشینم. او چون می دانست که استقلال سیاسی یک ملت بستگی به استقلال فرهنگی آن دارد، از این جهت از گسترش زبان فارسی حمایت می کرد و شاعران ایرانی را به سرودن اشعار فارسی تشویق می نمود و مدایح شعرای تازی گوی را نمی پذیرفت و به ایشان می گفت: چیزی را که من اندر نیابم چرا باید گفت.

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 11:35 | نویسنده : ایمان
زردپوستانی که بین مسلمانان به اسامی «مغول» و «تاتار» یا «تتر» خوانده می شدند، قومی بدوی بودند، ساکن دره های کوههای جنوبی سیبری و اطراف دریاچه بایکال یعنی ناحیه کوهستانی واقع بین چین خاص و منچوری و سیبری جنوبی که امروزه آن سرزمین را مغولستان می نامند. چنگیزخان که نام مغولی او «تموچین» است در حدود سال 549 ه.ق در مغولستان متولد شده و پدرش «یسوکای بهادر»، رئیس و خان قبیله قیات از قبایل مغول بود.

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:شوشتر,شهر,جنگ,فتح,تاریخ, | 22:2 | نویسنده : ایمان
در خصوص تاریخ فتح شوشتر بین مورخین اتفاق نظر وجود ندارد، بطوری که عده ای تاریخ فتح این شهر را سال 17 ه.ق و برخی سال 19 ه.ق و عده ای دیگر نیز سال 20 ه.ق نوشته اند. به هر حال پس از اینکه شوشتر فتح شد، میان اهل بصره و کوفه که در فتح شهر شرکت داشتند، نزاعی برخاست. اهل کوفه گفتند، شوشتر جزء کوفه است و مردم بصره مدعی بودند که جزء بصره می باشد. لذا برای مشخص نمودن موضوع نزد خلیفه ثانی (عمر) رفتند و خلیفه آن را جزء بصره قرار داد، زیرا به بصره نزدیک تر بود. شوشتر پس از اینکه توسط مسلمانان فتح شد به عنوان یکی از پایگاههای مهم آنان در میان سایر فتوحات جدید قرار گرفت. خصوصا اینکه این شهر از نظر علمی و فرهنگی و نشر معارف اسلامی به مرحله ای رسید که همواره مورد توجه خلفای راشدین بود. هندو شاه نخجوانی می نویسد:

ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

پیچک